Velké architektonické projekty v Praze

Také máte někdy pocit, že se Praha v oblasti kvalitní městské architektury rozvíjí příliš pomalu? Nám to tak také občas připadá. Přesto bychom rádi vypíchli čtyři zajímavé pražské projekty, o kterých se v poslední době mluví.
Vltavská filharmonie je o krok blíž
Vltavská filharmonie v Praze je o krok blíž k realizaci. Architekti už dokončili podrobnější studii a město představilo plán financování. Nová Filharmonie vznikne v pražských Holešovicích a bude součástí rozvoje čtvrti Bubny-Zátory. Kromě tří hlavních koncertních sálů nabídne také nový edukativní prostor pro školy a sál určený ke zkouškám. Budova bude propojena s Vltavou a navržena tak, aby přirozeně zapadla do pražského panoramatu. Vznikne tu moderní kulturní centrum, které doplní širší plán rozvoje celé lokality – včetně nové městské čtvrti pro tisíce obyvatel.
Stavba by měla začít v roce 2027 a předpoklad dokončení je v roce 2032. Devítipatrová budova, která se stane domovem i pro Českou filharmonii, vyjde na dvanáct miliard korun. Praha plánuje na jaře 2025 založit fond pro donátory a počítá s podporou státu. Zároveň pracuje na technické dokumentaci a chce už příští rok požádat o stavební povolení.
Rekonstrukce Václavského náměstí
Václavské náměstí čeká další velká změna – po více než 40 letech se sem vrátí tramvaje. Koleje, které zmizely v roce 1980, budou nově vést od Vodičkovy ulice kolem sochy svatého Václava až k Národnímu muzeu a dále do Vinohradské a Škrétovy ulice. Tramvajová trať tak propojí širší centrum a podle dopravních expertů výrazně pomůže pravidelnosti celé sítě. Projekt v hodnotě 1,2 miliardy korun ale nezahrnuje jen koleje – vzniknou nové povrchy, vysadí se lípy a v polovině náměstí přibude retenční nádrž, která bude zásobovat zeleň i nový vodní prvek.
Součástí revitalizace je také úprava stanice metra Můstek a rekonstrukce vestibulu stanice metra Muzeum, kde vznikne nové dopravní centrum. Celkem by přes náměstí měly vést tři tramvajové linky – jedna z Újezdu přes Národní třídu, druhá z Vršovic a třetí, linka 6, si zkrátí trasu přes střed náměstí. Odhaduje se, že tudy denně projede až 30 tisíc cestujících. Návrh nové podoby Václavského náměstí je hotový téměř 20 let, až teď se však proměna rozbíhá naplno.
Terminál Smíchov
Praha také získala stavební povolení na rozsáhlou rekonstrukci dopravního terminálu Smíchov. Ten se díky tomu promění v největší dopravní centrum v metropoli. Projekt počítá s propojením vlaků, metra, autobusových linek a tramvají do jednoho moderního přestupního uzlu. Architektonický návrh od ateliéru A69 – architekti zahrnuje také parkoviště P+R pro přibližně 1000 aut a počítá i s rozšířením cyklotras. Terminál se stane klíčovým bodem nejen pro městskou, ale i meziměstskou dopravu, čímž by měl usnadnit pohyb po Praze i pro dojíždějící.
Kromě samotného terminálu probíhá i rekonstrukce železničního nádraží Smíchov. Tu financuje Správa železnic a vyjde na 5,2 miliardy korun. Celkový rozpočet projektu přesahuje 13 miliard a zahrnuje nové propojení pro cyklisty od Dvoreckého mostu až k železničnímu mostu přes Nádražní ulici. Smíchovský terminál má díky tomu ambici stát se nejen efektivním dopravním uzlem, ale i moderním veřejným prostorem, který odpovídá současným nárokům na městskou mobilitu a architekturu.
Rekonstrukce Kotvy
Velká rekonstrukce čeká i obchodní dům Kotva na náměstí Republiky. Dokonce jde o největší rekonstrukci od jejího otevření v roce 1975. Ikonická budova, navržená architekty Věrou a Vladimírem Machoninovými, projde zásadní proměnou. Rekonstrukce zachová architektonickou hodnotu budovy, ale přizpůsobí ji modernímu využití.
Spodní patra tak zůstanou obchodní zónou, ale ta vyšší se přemění na kanceláře. V nejvyšším podlaží pak vznikne restaurace s výhledem na město. Rekonstrukce, kterou financuje majitel Kotvy Generali Real Estate, si vyžádá investici v jednotkách miliard korun. Podmínkou památkářů i architektů je zachovat otevřený koncept maloobchodní části, což je zásadní rozdíl oproti běžným obchodním centrům.
Celý projekt klade důraz na propojení historického charakteru s moderními nároky na městskou architekturu. Unikátní hexagonální půdorys Kotvy zůstane zachován, ale technické zázemí a interiéry projdou modernizací. Přestavba zohledňuje i zkušenosti z minulých dekád, kdy bylo obtížné přilákat zákazníky do vyšších pater, což vedlo k jejich novému využití pro kanceláře. Kotva by se měla stát výjimečným konceptem obchodní galerie inspirovaným ikonickými místy, jako je Galerie Lafayette v Paříži nebo Selfridges v Londýně. Podobně rozsáhlou proměnou prošel i obchodní dům Máj na Národní třídě, který však svým zaměřením na zábavu vyvolal smíšené reakce. Kotva se snaží naopak zachovat svůj původní charakter, ale zároveň přinést nový život do jednoho z nejznámějších pražských obchodních domů.
Co se děje kolem nás